Hollandske Bauke Mollema har udtrykt sin utilfredshed med antallet af TV-motorcykler på vejene i det italienske cykelløb: ”Er de ligeglade med sikkerhed og fairplay i dette land?”
Trek-Segafredos bjergged, Bauke Mollema, har blandet sig i toppen af klassementet indtil videre i dette års Giro d’Italia, men efter løbets 15. etape lagde han flere opdateringer på sociale medier, hvor han tydeligt gav udtryk for sin utilfredshed med de italienske TV-motorcykler i feltet.
Mattia Cattaneo og Dario Cataldo havde et lille hul ned til forfølgergruppen på etapen, men Mollema tweetede, at motorcyklerne lå så tæt foran det jagtende felt, at man skulle have sendt en buket blomster til TV-stationen, hvis udbruddet var blevet hentet:
– Hele dagen lå motorcyklerne kun 10-30 meter foran feltet og trak os med. Er det gennemtænkt, UCI? Er dette et World Tour-løb værdigt? Eller går de bare ikke op i sikkerhed i Italien? tweetede hollænderen efter etapen.
Den 32-årige klassementsrytter tilføjede endnu et tweet, hvor han kommenterede på de gentagende tilfælde af problemer med TV-folkene på vejene:
– Intet hjælper tilsyneladende. Sikke en joke, skrev han.
Motorcyklernes påvirkning på løbet – enten ved at trække feltet med sig eller ved at være til fare for de mange ryttere på små veje – har været diskuteret igennem mange år. Således har danske Jakob Fuglsang stiftet bekendtskab med problemet, da han i 2015 var på vej mod en etapesejr i Tour de France. Her havde han fået et solidt hul ned til de nærmeste konkurrenter, men i stedet for at trille over målstregen med armene hævet, lå han pludselig på asfalten. TV-billeder viste senere, at det var en motorcykel, der var komme ti vejen. Et af flere tilfælde, hvor de mange motorcykler er kommet i unødvendigt fokus.
Præsidenten for rytternes egen organisation, CPA, der arbejder for at forbedre rytternes vilkår, skrev for nyligt et åben brev til UCI for at gøre opmærksom på problemet:
– Konkurrencen må være så fair som muligt. Motorcyklerne må på ingen måde påvirke løbet. Rytterne beder især TV-motorcyklerne holde sig længere væk. Nutidens teknologi gør det muligt at følge rytterne helt tæt på, og vi forlanger mere og tættere dækning end nogensinde, hvilket skaber risici og farer for vores ryttere. Vi skal ikke gøre denne påvirkning fra motorcykler til en vane, skrev Gianni Bugno ifølge Cyckling News.
UCI afholder møde i sikkerhedskommisionen i juni, hvor emnet vil blive drøftet.
Giro d’Italia varer fra den 11. maj til den 2. juni. Løbet føres af Richard Carapaz, mens Primoz Roglic og Vincenzo Nibali er de nærmeste forfølgere. Bauke Mollema er 3:38 minutter efter inden 16. etape.