5 myter om proteinpulver du ikke skal tro på

I løbet af de sidste mange år har der været meget fokus på sundhed og motion. I denne forbindelse er proteinpulver blevet meget populært at anvende i forbindelse med træning, da det er med til at sikre musklernes vækst. Kosttilskuddet bliver anvendt af almindelige mennesker samt sportsudøvere. Dette er grunden til, at man i de fleste fitnesscentre efterhånden ser automater med et stort udvalg af protein kosttilskud.

Sandhed eller ej:

Der er delte meninger om hvor godt det er for kroppen at indtage proteinpulver. Nogen mener, at det ikke har nogen effekt i forbindelse med træning, imens andre mener at kosttilskuddet er altafgørende for at få en så optimal træning som mulig. Uanset holdning til dette, så er der opstået forskellige myter om proteinpulver. Man kan skrive en masse på internettet og dermed advarer andre om at bruge det til træning. Dette er med til at sætte kosttilskuddet i et dårligt lys, da der spredes rygter, som ikke er sande.

Myte 1:

Du har helt sikkert hørt myten om, at proteinpulver er sundhedsskadeligt for kroppen. Ifølge rygtet skulle det ødelægge leveren. Der er ikke nogle skadelige indholdsstoffer i produktet, da indholdet er baseret på valle- og kaseinprotein, som er udvundet fra mælk. Det er selvfølgelig ikke nogen god ide at indtage produktet, hvis man er allergisk overfor mælk. Så længe man udregner sit daglige behov for protein, så kan kosttilskuddet ikke gøre nogen skade på din lever.

Myte 2:

Myten om at stor indtagelse af protein inden træning giver den bedste træning holder ikke, da det enkelte individ skal have en bestemt mængde, for at opnå de bedste resultater. Den korrekte mængde protein man skal indtage pr. dag kan udregnes.

Myte 3:

Nogen danskere føler sig forpligtet til at indtage proteintilskud, fordi der er en myte om, at du opnår de bedste resultater med træning hvis du tager proteintilskud. Produktet er ikke afgørende for en god træning – man kan sagtens træne intensivt og opnå gode resultatet uden kosttilskud. Proteintilskud er blot med til at hjælpe din træning, så du opnår dine ønskede resultater. Proteintilskud i form af pulver er ikke den eneste mulighed for at få ekstra protein i løbet af dagen. Man kan sagtens spise æg, bønner, havregryn samt andre produkter, der også indeholder meget protein.

Myte 4:

Myten om at man ikke kan få protein nok gennem sin kost er en skrøne, da det afhænger af den enkeltes behov. Man kan sagtens lave en kostplan med proteinholdige fødevarer som f.eks. æg og havregryn således, at man sikrer sig at få sit nødvendige behov for protein. Der sker ikke noget ved at man får mere protein gennem kosttilskud, men den almindelige kost kan sagtens bestå af det nødvendige indhold af protein.

Myte 5:

Myten om at protein kun befinder sig i kød holder ikke, da der er masser af proteiner i andre fødevarer, såsom æg og havregryn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *